V roce 1980 zatoužilo Ferrari po penězích praktičtěji smýšlejících lidí a tak se vytasilo s modelem v uspořádání 2+2. Jen to udělalo po svém – nízké, červené, s mrkačkami, čtyřmi kulatými světlomety vzadu a osmiválcem uprostřed. Jen není až tak pěkné, byť ho navrhnul Pininfarina. Jeho unikátní koncepce mu ale zajistila dlouhý život až do roku 1993.
Mondial sdílel techniku s osmiválcovými modely, nejprve tedy měl stejný motor jako klasická 308 GTB. Já měl možnost vyzkoušet druhou a třetí variantu. Ta druhá, Mondial QV, má motor se vstřikováním z modernizované 308 GTBi a Ferrari jí uvedlo v roce 1982 v reakci na stížností, že je Mondial pomalý. Za tři roky se vyrobilo 1145 aut se skvělým výhledem a většinou s klimatizací, která už dnes často nefunguje. Jistější je koupit auto ještě s šíbrem.
Co se týká interiéru, zadní sedadla sice Mondial má, ale moc pohodlná nejsou. To vpředu je to mnohem lepší. Verze QV má černý interiér, který nepůsobí tak prostorně, jako varianta se světlým čalouněním ve verzi 3.2. Bohatá výbava obsahuje kromě klimy i elektrická okna a elektrické otevírání kastlíku, což není moc praktické. Stejně tak kufr za motorem, ve kterém je od pohonné jednotky velké horko, takže čokolády v něm nevozte.
Motor uprostřed polyká studený vzduch přes pravý otvor, ten levý zase ochlazuje olejový chladič. Klasický chladič je vpředu, spolu s baterkou pod tím žebrováním. Jenže tak občas na baterku kape a zkratují kontakty. Ale co, v autě bublá italský osmiválec, tak kdo by se staral o elektriku. Varianta QV má 235 koní a váží tunu a půl, takže to opravdu dnešním pohledem není žádný zázrak. Jenže by máte červené Ferrari a řadíte v nahé kulise, takže je vám to jedno. A Mondial se díky dobrému vyvážení, skvělému podvozku a neutrálnímu řízení bez posilovače řídí opravdu dobře. Ano, i navzdory té koncepci je tohle opravdu sportovní Ferrari.
Následující Mondial 3.2 sdílel motor s Ferrari 328 a má trochu omlazený vzhled. Motor má mnohem lepší a trochu burácivější zvuk. Také si polepšil a nabízí okamžité reakce na plynový pedál díky čtyřventilové technice a vstřikování Marelli. Parádní projev má zejména v 7700 otáčkách, kde dosahuje výkonu 270 koní a krouťáku 304 Nm. Pětikvalt má nahou kulisu dog leg a každé přeřazení doprovází kovové cvaknutí, řízení bez posilovače je brilantně čisté. Všechno dohromady vede k mimořádně příjemnému svezení, díky kterému si Mondial oblíbíte.
Mondial se rozloučil typem Mondial T, který poháněl motor z kupé 348 TB. Pak už jej nahradilo kupé 456 GT z dvanáctiválcem umístěným klasicky vpředu. Oprototi němu má ale Mondial docela zkousnutelné servisní náklady.
Zatímco starší Mondial mi půjčili Veteráni na Truc, ten novější se zase blýskl na Garáži.