A co dělá auto autem? Ano, je to motor! A na ten se dnes podíváme podrobněji.
Motor. Největší bolest jinak výborného auta ve stavu v jakém vyjelo z továrny. Bohužel jak už jsem psal v předchozím blogu, trpí motor 1ZZ výrobní vadou, která má za následek velmi rychlé zkonzumování oleje a následé zadření motoru. Tuto vadu se podařilo vyřešit až ve facelitovaném motoru. Vzhledem k tomu, že Toyota vyrábí i výkonějšího brášku téhož motoru 2ZZ-GE, tak je SWAP nejoblíbenější úprava tohoto auta co se výkonu týče. A já nebyl výjimkou.
Jak jsem psal posledně motor který se podařilo sehnat byl JPN verze a to se ukázalo jako drobná chyba, protože nic nebylo tak jak dle všech diskuzí mělo být. Motor se koupil s tím, že je v jednom válci vidět drobný kousek kovu a abychom předešli problémům, ani se nepokoušl natočit. Celý halfcut Celici se dovezl na dílnu DiCompu a začalo se s jeho rozebíráním no a hned první zpráva nebyla úplně nejlepší – ohnuté písty! A tady se ukázalo jak dobře jsem si vybral firmu. Honza vzal vse na sebe a dodal nepoškozené písty a ještě se omluvil! Takto si představuji solidní firmu!
Takže motor je smontovaný a vypadá nádherně, dokonce bych se nebál z něj jíst! Tak nádherně na fotkách vypadal. Po té co se relativně bez problému dá motor na své místo, začíná boj s elektriku a převodovkou. Ona převodovka by taky byla na samostatný elaborát 🙂 Původně tam byla 5Q překvapivě s LSD, ale já nutně potřeboval 6Q s LSD. Dovezený halfcut jednou pěknou 6Q bez LSD disponoval, takže se začalo s předěláváním převodovky. To, že v Celice je motor i převodovka pěkně vepředu, asi není přeba zdůrazňovat. V MR2 je to přesně naopak, takže kompletní přepákování a upravní tak aby šlo řadit i něco jiného na zpátečka pří bylo velmi výživné. Nakonec je převodovka kombinací dílů z Celici, MR2 a Coroly (aspoň mám ten dojem, Idaho mě kdyžtak určitě rád opraví).
Popoplujeme dále. Motor i s převodovkou si rozumí a vše vypadá dobře, ach jak plané byly mé naděje v brzký konec 😀 Elektrika. Za všechno může ona! Absolutně nekompatibilní JPN konektory s těmi EU! Dokonce ani podle dílenské příručky přímo z TOY to prostě nejde a tak se Láďa (maestro elektikář v DiCompu) pouští do nerovného boje s klubkem hadů a všichni doufáme, že ho žádný nekousne, a že to celé rozchodí! Naštěstí se to asi po 45 hodinách práce daří a všichni máme radost, že Mrcha vrčí a krásně přede. Jak je však u mě normální, radost trvá jen chvilku 🙁 Servo! Za všechno může servo. Nikdo nechápeme jak je to možné, ale servo prostě tlačí obráceně! Navíc každý díl v servu má jiné číslo (a ty by měly být stejné). Rozhodnutí padlo rychle (já už chtěl vážně jezdit) vezme se nové z vrakoviště (za úplně nové v TOY bych zaplatil opravdu nesmysl). Takže zatím je situace taková, že auto vrčí, zatáčí, řadí a tím pádem i jezdí!
Dalším drobným problémem byl výfuk, svody a katalizátor. Původní svody z 1ZZ nešlo použít a svody z Celici také ne. Honza objevil na Ebay jedny krásné nerezové za rozumné peníze. Objedaly se a po doručení do ČR se zjistilo, že sváry tedy rozhodně jesou takové jaké byly očekávány a hlavně byly už místi nedokonalé a netěsné. Takže se milé svody rozřezaly a odvezli se na opětovné svaření. Nutno však podotknout, že pořád to byla nejlevněší varianta a navíc mám nadherné nerezové svody! Výfuk se nakonec také podařilo vyřešit a zůstal mi i původní duplex! Což mi opět vytvořilo na tváři úsměv.
A tímto se blížíme na konec příběhu. Podotknu, že auto bylo kompletně odrezeno, vše bylo ošetřeno, pozinkováno a znovu s pro mě nepochopitelnou precizností opět sestaveno. Ošetřil se i podvozek, namontoval se ShiftLight a dodatečný digitální budík, který hlídá teplotu a tlak oleje a teplotu vody s palubním napětím. Jako perličku jsem si vymslel sedačky z S2000 v krásné červené barvě – a tady bych to opět nebyl já, kdyby se nevyskytl problém! Zámky na pás nejsou kompatibilní s MR2 pásy 😀 Ale i to se nakonec vyřešilo a auto mohlo v poklidu vyrazit na STK, kde vše proběhlo hladce a auto se 23.12.2016 objevilo u mě na dílně dovezené na podválu a já už věděl, že budu mít nádherné Vánoce!
Příště se podíváme na to, jak se mi s MR2 momentálně žije.
STAY TUNED!
Díky za blog. No MRcha už funguje, tak přeju ať to běhá jak má. Jen takový detail: Jaký olej ti Idaho doporučuje používat pro 2ZZ-GE? Výkonnostní třída je jasně danná, ale spíš viskozita. Toyota pro Celicu např. doporučovala 5W-30, Lotus mi píše 5W-40, ale uvažuju, že na to léto + tu a tam když se náhodou dostanu i na okruh, tak bych zvolil 5W-50, že by to asi mohlo být na ty vyšší teploty lepší
5w50 mobil 🙂 sice kratší interval výměny, ale na okruhu ti zvládalo teplotu parádně 😄 a já ti už snad nebudu mít celoročně, takže prostě jednou za rok ten olej i s filtrem vyměním 🙂 na letošní rok je tam stejně pár upgradu, ale to zase příště v blogu 🙂
Super, já právě používám Mobil 5W40 podle specifikace, ale dílna kam vozím Porsche teď přešla právě z Fuchs olejů na Mobil 5W50 a tak stejně budu nějakej časem kupovat, abych měl na dolití a říkám si, že to sjednotím a do Lotusu při příští výměně dám taky tohle…
Já myslím, že budeš spokojený. Podle měřáku teploty se to fakt dlouho drželo, než se začal přehřívat 🙂 Mám za to, že ho dává i Honza do svého 1ZZ 🙂
Ten motor na fotce je jak ze žurnálu, švihák lázeňský 🙂
Zajímalo by mě, jestli v nějakém pokračování bude porovnání původního motoru a 2ZZ, ohledně toho, jak to jezdilo dříve a jak to jezdí teď. Je mi jasné, že jen dle výkonových parametrů to bude lepší, ale MR2 znám jen z toho, co si o nich přečtu od tebe a Raspbyho, a tak jsem prostě zvědavý 🙂
řeknu to strašně jednoduše. Honza má krásně čistej styl v podstatě bez jedniné chyby. No a pak já, co netrefí jediný apex správně, jde tvrdě na brzdy a prostě se baví… No a v Mýtě mu dám skoro 5s. Kdyby si to vzal pořádně do parády Honza, tak věřím tomu, že to bude tak o 12-15s rychlejší… Největší rozdíl je v LIFTu, tam to auto prostě vystřelí 🙂 No a taky 6q převodovka, šnekový svor a AD08R 😀
Ty jo, to je dost velký rozdíl 🙂 Musí to jezdit fakt pěkně 🙂
Ja tu tvou mrchu vlastně naživo taky neviděl. Doufám, že to ještě letos klapne! 😉
viděl 😀 Na prvním Trackday v Mýtě, když si přijel svým bývalím Porsche a Krab řídil tvého Cata 😀