Klasické Mini je vlastně k ničemu, pokud potřebujete něco víc než auto pro dva. Ale Clubman S už nabízí větší kufr a lepší přístup na zadní sedadla, přitom ve verzi Cooper S je pořád stejně prdlý. Jméno Clubman dostal podle faceliftovaného Mini ze sedmdesátých let. Původně prý chtěli použít Traveller nebo Countryman, což byla jména starých kombíků, ale na ta BMW nemělo práva, proto Clubman.
Co je super, to je design s cool zadními sloupky a kulatými zadními světly, dvoukřídlými zadními dveřmi a druhými sebevražednými na pravé straně auta. Mimochodem Mini se vyrábělo jen v této verzi s dveřmi vpravo, takže Britové vystupovali ze zadní řady do ulice. Navíc se řidičovo sedadlo nedalo kvůli volantu posunout tolik vpřed jako evropské spolujezdcovo. Tohle tedy BMW nezvládlo. Ale díky delšímu rozvoru a zadnímu převisu je auto prostornější v zadní řadě a má i slušný kufr. Ostrá verze Cooper S má pak spoustu výrazných sportovních doplňků – senzační sedadla a sportovní volant. Jen ta ergonomie je trochu o zvyku a méně intuitivní.
Šestnáctistovka vychází z první generace novodobého Mini, Verze Cooper S pak měla turbo a 180 koní a 260 Nm. Už v nižších otáčkách má hezký zátah, zábava začíná ve 3000 a stovku dá za 7,5 sekundy. Krátký šestikvalt trochu klade odpor, ale rychle si zvyknu a už Miníkovi proháním faldy. Za ten drnčák ze sportovních výfuků to stojí. Navíc má Mini, jako většina aut z koncernu BMW, fantastický podvozek. Mnichovští jsou spíš známí jako brilantní výrobci zadokolek, ale u Mini ukázali, že opačná koncepce jim nedělá problémy. Na kvalitním povrchu patří Cooper S mezi ty nejlepší ostré hatchbacky (ne fakt to asi není kombík). Auto váží 1280 kilo, což není moc a jde jen o 75 kg nárůst proti hatchbacku. Řízení je krásně strmé a ostré, ani posilovač jej nezkresluje. Brzdy jsou silné, ale dají se citlivě dávkovat.
Clubman je prostě boží – má super design s mnoha nápady a ve verzi Cooper S jezdí skvěle. Chtěl bych ho. Nebo vlastně ne, chtěl bych dodávku Clubvan. Sice dodávku nepotřebuju, ale Clubvan je cool. Než si ale nějakou vyzkouším, můžu vzpomínat na Clubman. Psal jsem o něm i na Garáži, fotky mi udělala Mikka.