Firma Brisk z Tábora vyrábí zapalovací svíčky pro motory. Ale jednou vyrobili i něco jiného – soutěžní speciál RS01 WRC. Vznikl v jediném kusu, takže pochopitelně nesplnil homologační předpisy. Při jeho výrobě se však Brisk obrátil na firmu s bohatými zkušenostmi – britský Prodrive, který spolupracoval na vývoji Subaru Impreza WRC. Auto se poprvé představilo v roce 2007.
Brisk vychází z Fabie WRC, místo hatchbacku jde ale o kupé. Zadní část velmi připomíná třídveřové Mégane první generace, ale některé zdroje použití plechů z francouzského auta popírají. Podle oficiálních vyjádření byla zdrojem inspirace Škoda 180/200 a 130 RS. Na autě ale loga automobilky Škoda nenajdete, Brisk vše vyvíjel sám a automobilka se na projektu vůbec nepodílela. Karoserie byla vyrobena z kombinace kevlaru, karbonu a laminátu a je posazena na příhradový rám z ocelových trubek, celek vážil jen tunu. Z Fabie reálně pocházela jen maska a světla. Uvnitř byl ochranný rám dle regulí FIA, automatický hasicí přístroj, bezpečnostní palivovou nádrž, interkom a systém schopný sledovat a exportovat data z telemetrie.
Pod kapotou je přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, který je naladěn až na 500 koní a 600 Nm. Turbodmychadlo dávalo až 2,5 MPa a bylo vyrobené na zakázku. Výkonu pomáhalo sekvenční dvojité vstřikování paliva. Jinak byl motor taková skládačka, klikovka byla z Octavie TDI, hlava válců z Audi S3. A svíčky nemohly být od jiné firmy, než od Brisku, konkrétně šlo o typ Racing DOR 10 DS Evo 2. K motoru byla připojena dvoukotoučová suchá keramická spojka a šestistupňová sekvence. Výkon šel na všechna kola přes tři samosvorné diferenciály, jako u pravého WRC. A zastavit pomáhají kotoučové brzdy Porsche se čtyřpístkovými třmeny.
Samozřejmostí bylo nezávislé zavěšení všech (osmnáctipalcových) kol, což spolu s rozvorem cca 2,5 metru dávalo autu slušnou stabilitu. K té pomáhaly ještě tlumiče Proflex. Zrychlení na stovku bylo 2,7 sekundy, maximálka nastavená zhruba na 200 km/h, i když záleželo na zpřevodování. Na soutěžní a rallycrossové speciály to stačilo, zle by auto zatopilo i řadě supersportů. Testy ukázaly nedostatek přilnavosti na zadní nápravě a tak se na auto dostalo i křídlo.
Auto sice sloužilo primárně jako testovací pojízdná laboratoř komponentů. Ale přesto se objevilo na Rally Pelhřimov jako předjezdec. Bohužel, technika zlobila a tak z dalších startů sešlo. Auto se opět objevilo až při propagačních jízdách v Brně v roce 2012, ale to už bylo takové rozloučení. Starty Václava Pecha na závodech do vrchu nakonec naplánovány nebyly, malá série aut s předním pohonem také nevznikla a ani na festival v Goodwoodu se Brisk nikdy nevypravil. Auto tak zůstalo táborské firmě, která jej občas vytáhne na nějakou reklamní akci. A když jej člověk vidí v pohybu, hezky se na něj kouká.
Foto: Brisk