Vezmu to chronologicky a začnu s první generací, kterou jsem řídil v atraktivní variante Coupé s motorem o objemu 1,7 litru. Auto už bylo z doby, kdy se nabídka britského a německého Fordu sjednocovala. Akorát v Británii se levné verze jmenovaly Ford Consul. Tohle ale je Granada s výbavou L a neuvěřitelně elegantní karoserií kupé. K tomu si přidejte přídavná světla a vinylovou střechu a hned vám dojde, proč Granada vypadá tak dobře.
Interiér je velký a pohodlný, tvary ovšem rok původu nezapřou. Ovšem ta měkká sedadla jsou geniální. Jen vzadu je samozřejmě méně místa pro hlavu, kvůli svažující se siluetě je to pochopitelné. Vpředu je sedmnáctistovka, jeden z těch menších motorů v nabídce. Vedle šestiválců vypadá jako chudý příbuzný, ale je to tak akorát. Novinkou byly bubnové brzdy vzadu, přitom starší Zephyry měly kotouče.
Největším plusem Granady je to, že jezdí jako zcela moderní auto z devadesátých let. Ale není ani moc těžké, jen kolem 1200 kilo, i když kapota váží dost, takže ve vás navodí opačný dojem. Ale nenechte se zmást a užívejte si nádherně pohodlné velké auto. A také ten pocit, že právě kupé vypadá ze všech Granad nejlépe. A jezdí skvěle, jako správný Ford s dobře naladěným podvozkem. Dle tehdejších recenzí bylo auto srovnávané s BMW, což je pochvala.
V roce 1977 se na trh dostala druhá Granada, která se vyráběla pouze v Německu a její vývoj stál 50 milionů liber. A tu milujeme, protože s ní v Profesionálech jezdil Cowley. Podobá se víc Cortině a Fiestě, aby se design trochu sjednocoval. Kupé už v nabídce nebylo, takže se svezu velkým pohodlným sedanem s hezkou výbavou a dvoulitrem pod těžkou kapotou. Ten má moc hezký chod a baví mne, jak snadno velký sedan na štěrku utrhne. Ovšem normální lidé si v něm budou spíš užívat ten báječný komfort na delších trasách. I když čím jsou silnice klikatější, tím je Granada lepší.
Konec výroby Granady přišel v roce 1985, i když ne tak úplně. Rok 1994 byl definitivní tečkou za třetí generací, ovšem pouze za kanálem. U nás se jmenoval Scorpio a byl snem porevolučních podnikatelů. Druhá generace pak dostala jméno Scorpio všude, a právě s tou jsme také chvíli jezdil. Kvůli designu se tomuto autu říká klaun, ale jeho sametový šestiválec a příjemné chování si mne získalo.
Granadu Coupé mi půjčili Veteráni na Truc, sedan druhé generace zase Retro-auta.cz.