Začnu ale se základem – Ladou 1200 alias Žigulíkem, Kopějkou, nebo VAZ 2101. To byl první model vyrobený ve zbrusu nové, na zelené louce postavené továrně VAZ. Šlo o licenční výrobu Fiatu 124, moderního Automobilu roku 1967. Lada byla ale upravená pro sovětské podmínky – tlustší plechy (Lada přibrala kvůli nim 90 kilo), bubnové brzdy vzadu, větší světlá výška a motor OHC. První Lada byla vyrobená v roce 1970, poslední v této variantě v roce 1988. Export na západ směl být zahájen až od roku 1974, kdy Italové nahradili svůj Fiat typem 131.
Lady mají prostorný interiér, který působí docela příjemně. Líbí se mi i velký tenký volant, který se dobře drží. Potřeboval bych ale sedět dál od něj a trochu níž, ale v rámci možností to jde. Nejstarší modely mají vodorovné tacho, což se mi líbí. A ani chromem Sověti nešetřili, ovšem ostřikovač v podobě mačkajícího gumového balonku mi spíš pobavil. Startování je vlevo, což byla taková sovětská specialita.
Dvanáctistovka OHV byla vlastně také vyvinuta Fiatem, jen jí nikdy nepoužil. V Ladě byl naladěn na 62 koní, a tak to ruský Ivan na stovku dopracoval za dlouhých 23 sekund, maximálka je pak nicotných 140 km/h. Lada se ale nezalekne ani pořádně rozbité okresky, kde jí nevadí díry ani výmoly. To bylo typické pro auta z východního bloku, ale mezi nimi Lada excelovala designem a dynamikou a tak je mi ze všech východních aut asi nejsympatičtější. Přitom Rusko jako takové vlastně nemám rád vůbec.
Po pár letech si říkám, co bych s bohatšími zkušenostmi soudil o Žigulíku nyní, a tak uvítám nabídku na kombík 1200 (VAZ 2102). Auto bylo o 14 mm kratší a o 40 kilo těžší. Do kufru je dobrý přístup, protože nakládací hrana je hned nad nárazníkem. Jinak je interiér prakticky stejný jako v sedanu. A nezměnila se ani technika, ani jízdní vlastnosti. Takže vlastně je Lada pořád stejná a přijde mi i stejně dobrá, jen je jako kombi praktičtější.
Pak přišel rok 1974 a to byl čas na silnější třináctistovku v upraveném sedanu 21011. Zvenčí vypadal pořád skoro stejně jako základní model, dostal jen jiné nárazníky s umovým proužkem, novou masku, jiná zadní světla a mřížky C-sloupku (podobně vypadal i model 1200 S). Míra si pak auto vybavil dobovou zahrádkou z DDR a přídavnými světlomety, za zadní okno dal psa s kývací hlavou. Uvnitř už máte třeba ostřikovač ovládaný spínačem u nohy a ne gumovým balonkem. Sedadla jsou pohodlnější, ale bez jakékoliv boční opory, takže v zatáčkách pěkně kloužete.
Koní měl motor OHC jen o 6 více (celkem 68), ale pocitově jako by to bylo mnohem víc. S váhou pod tunu je Lada za 20 sekund na stovce a jede až 145 km/h. Ale hlavní je, jak moc dokáže Lada (hlavně ve srovnání s jinými východními auty) pobavit. V autě je pořád jen čtyřkvalt, má ale o něco tužší chod v kulise.
Posunu se teď vlastně na vrchol nabídky k Ladě 1600 DeLuxe (VAZ 2106), která se nabízela od roku 1978. Poznáte jí podle jiné, výrazně chromované masky, kulatých světel v hranatých rámečcích, více chromových lišt na bocích, větracích mřížek na C-sloupku a větších zadních světlometů. Konkrétní krásně zelené auto obdržel kdysi za zásluhy jeden traktorista. Interiér je prostorný a s dobrým výhledem ven, působí ale honosněji díky většímu zdobení chromem, imitací dřeva a ornamenty vlisovanými do koženky.
Šestnáctistovka SOHC má písty z 21011 a kliku z 2103. Právě patnáctistovku 2103 měla Lada trochu zastoupit, výkonu o moc navíc neměla, ale zlepšila se hodnota točivého momentu. Spojka je tužší a zabírá až nahoře, ale rychle si na to zvyknu. Jen bych uvítal pětku. Tahle Lada je totiž nejsvižnější a nejživější, což je paráda. U všech verzí mi přišlo, že by Ladě slušely vyšší parametry, aby se potenciál auta ještě lépe využil. Tahle Lada fakt jede a umí se nechat i přetočit v zatáčce, když máte náladu. Brzdy jsou silné dost a s podtlakovým posilovačem se dají docela dobře dávkovat. Tohle byla na svezení asi nejlepší Lada ze všech.
Ještě se ale dostanu do nové éry hranatých Žigulíků, konkrétně k modelu Lada 1500 DeLuxe, model 2107. Hranaté Lady se objevily nejprve jako sedan 2105 a kombík 2104 v roce 1980, o dva roky později i luxusnější typ 2107 s větším motorem. A vydržel na linkách na Ukrajině až do dubna 2012, protože zájem o robustní a levné auto neopadal. Hranatý design se mi dlouhá léta líbil dokonce víc než původní křivky Fiatu, ale ta velká chromovaná maska u 2107 mi přijde až moc vulgární, 2105 vypadá asi lépe. Ale jsou tu stěrače světel, což jsem jako dítko miloval.
Technika nepřekvapí, pod kapotou je známá patnáctistovka OHC z předchozí 2103 ještě s karburátorem. Vstřikování začala Lada používat až v devadesátých letech stejně jako katalyzátor. Podvozek naštěstí stále zůstával naladěný na nekvalitní silnice, takže byl velmi pohodlný. Možná to není nejhezčí auto, ale z východní Evropy jde rozhodně o jedno z nejpovedenějších.
Zelené sedany 2101 a 2106 měly v nabídce Veteráni na Truc. Kombi 2102 a hranatou 2107 zase Retro-auta.cz. Sedany 21011 a 2107 nafotila Mikka. Na Garáži se objevily skoro všechny typy – 2101, 2102, 21011 a 2107.